V 10

Hej hej!

Idag skulle jag egentligen haft första dagen på praktik men otur som jag har så är jag förkyld... :( Och inte bara lite utan med en jävla migrän som inte släpper :(
Jaja, jag ska få en ny första dag o hoppas på att jag slipper va sjuk då!

Dags för magrapport i alla fall! Bilderna togs igårkväll efter en väldigt god stor middag så bilderna är nog några centimeter falska! Mer mat än barn ;) Men den har växt en hel del sen förra veckan i alla fall så bara mat är det inte! :D



Stor stor mage! :O Kanske 5 cm extra i omkrets av maten :P



Mitt fula ärr från navelpiercingen "/


Vecka 10

Barnet

Missfallsrisken minskar! (varje dag)

56 dagar har gått sedan befruktningen. Alla inre organ, som njurar, lungor, könsorgan och de gastrointestinala organen har nu bildats och har börjat fungera tillsammans, men de är fortfarande omogna. Hjärtat är fullt utvecklat och slår rytmiskt. Många av hjärnans och nervsystemets funktioner är redan fullt bildade. Embryot producerar redan små mängder urin, som blandas med fostervattnet.

Huden mellan fingrar och tår försvinner (det syns svaga tecken på leder och naglar) och man kan se fostrets axlar, armbågar, höfter och knän.
Den här veckan börjar sköldkörteln att producera hormoner. Ditt barn kan nu för allra första gången få hicka.
De allra första mjölktänderna bildas inne i munnen. Smaklökar och inneröron är på plats (men barnet kan inte höra ännu).

Nu kan man säga att grunderna är klara, och under de 30 veckor som följer kommer barnet att förbättras och utvecklas.

Om du kunde röra vid ditt barn skulle han eller hon känna det nu.



Mamman

Du strålar!

Ditt barn flyter omkring i sin perfekt tempererade fostersäck. Alla organ är på plats. Nu ska han eller hon bara mogna. Är det inte häpnadsväckande?

Och du strålar!

Det finns nämligen en väldigt positiv bieffekt av den här hormonkarusellen: den får dig att stråla!

Hormonerna verkar på din hud, jämnar ut rynkor och får dem att försvinna. Den ökade blodmängden får huden att se rosig och fyllig ut.

Du kan behöva lite goda nyheter, för den här tiden kan vara tuff! Vissa kvinnor känner sig svullna, byxorna känns för trånga i midjan (särskilt efter lunch, och det blir fullständigt olidligt efter klockan fyra). Magen fungerar långsammare än någonsin, och du är förstoppad och/eller gasig. Då är väl lite skimmer inte för mycket begärt.

Kom ihåg: ta tupplurar, ät mellanmål, slappna av och vägra få dåligt samvete! Det är bästa sättet att hantera den här och andra tuffa veckor framöver.


Puss


Kommentarer
Postat av: lisa

shit GRATTIS :D fan a kul :D vem tog bilderna? (A) :P

2010-11-30 @ 12:31:39
URL: http://lisaozorro.blogg.se/
Postat av: L M

Jag är glad för eran skull och jag tror ni kommer få det underbart :)

2010-11-30 @ 18:38:12
Postat av: hahne

tjeeeeeeennaare anonym, det verkar vara rätt stora ord från en liten mun som din. jag fattar inte ens varför du ska bry dig om andras liv. det är petatiskt gånger 1 miljon och det vet du. jag kan erkänna att det är för tidigt för dem men jag går inte runt och hoppas på missfall. det är som att hoppas på folkmord i princip. ska jag vara helt ärlig är du en avdankad liten patetisk barnunge som aldrig får sin vilja igenom. så var en snäll människa och bry dig inte så mycket. släpp det bara

2010-12-01 @ 19:37:08
Postat av: hahne

tjeeeeeeennaare anonym, det verkar vara rätt stora ord från en liten mun som din. jag fattar inte ens varför du ska bry dig om andras liv. det är petatiskt gånger 1 miljon och det vet du. jag kan erkänna att det är för tidigt för dem men jag går inte runt och hoppas på missfall. det är som att hoppas på folkmord i princip. ska jag vara helt ärlig är du en avdankad liten patetisk barnunge som aldrig får sin vilja igenom. så var en snäll människa och bry dig inte så mycket. släpp det bara

2010-12-01 @ 19:37:23
Postat av: Hilde

Hej! Jag läste på Stellas blogg att du skulle ha barn, och bara... grattis så himla mycket!!! vad spännande!! Jag hoppas och tror att ni kommer få det helt enkelt underbart. Jättekul och jättespännande :) önskar er all lycka till :)

2010-12-03 @ 15:51:16
URL: http://hildorajosefina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0