V 17-Första sparken!

Hej hej! Här kommer en magrapport som faktiskt är i tid! :O Förvånade? ;)

Jaja, det mest fantastiska hände idag!
När jag satt o kollade på TV och höll handen på magen (gör typ alltid det) och helt plötsligt kände jag hur nåt kickade mig i handen!
Alltså inte hårt alls, bara som om någon skulle satt sitt finger där och tagit bort det igen men ändå! Är nästan säker på att det var bullens första spark och det kändes helt otroligt!
Sen när Martin kom hem så ville han också känna, så han satt med handen på min mage i säkert en timme och tillslut kände han också! Vi är inte riktigt säkra på om det är bullen som sparkar eller om det är något annat, men vi tror det var bullen! :D





Jaa, min mage är verkligen inte stor för att vara v17, men det beror mycket på att jag har spytt mycket. Jag har faktiskt gått ner 3 kilo sen jag blev gravid! Nu håller jag äntligen på att få tillbaka mina kilon så är snart tillbaka på min utgångsvikt! :)


Barnet:

Bebisen kan gäspa

Bebisens kropp är tunn, armar och ben är magra och det mesta av skelettet består fortfarande mer eller mindre av brosk, som är mjukt och flexibelt. Lanugohåret täcker hela kroppen i ett fingeravtrycksliknande mönster. Huden är fortfarande genomskinlig och saknar helt underhudsfett. 

Nu täcks bebisens ögon av ögonlock, men de öppnas inte förrän runt den 27:e graviditetsveckan. Hon eller han är medveten om och kan reagera på vad som händer utanför magen. Du kanske redan kan känna hur bebisen reagerar på ljud. 

Nu är de yttre könsorganen så tydliga att man kan se om det är en pojke eller en flicka. 

Från och med den här veckan väger hon eller han mer än moderkakan.




Mamman:

En glad överraskning!

Att du får hjärtklappning av att hjärtat måste klara av att pumpa runt 20 procent mer är väl sådär. Den ökade blodmängden gör också att kroppens slemhinnor svullnar. Därför kan du få lite mer flytningar än vanligt. Och täppt näsa – det är lätt att blir bli beroende av nässpray, så använd koksaltlösning i stället. Men det finns också en positiv biverkning med extra blod, slemhinnorna i slidan blir mer blodfyllda. Och om din sexlust, som förmodligen kom i andra hand under första trimestern på grund av trötthet och illamående, är tillbaka, är chanserna goda för att sexlivet ska få sig ett rejält uppsving. Många säger att de aldrig i sitt liv har haft så bra sex som under den andra trimestern!


Kommentarer
Postat av: Gisela

Hej, vad härligt. Och, det blir lite mer verkligt för Martin nu när han också kan känna. Kramar Gisela

2011-01-11 @ 23:28:50
Postat av: stella :)

ÅÅÅHHHH :') <33333333

2011-01-12 @ 22:54:41
URL: http://stellacecilia.blogg.se/
Postat av: swoogy

Nemen va gulligt! :D snart min tur hoppas jag, hehe!

2011-01-14 @ 14:33:56
URL: http://swoogy.blogg.se/
Postat av: J. -18 och mamma till Julius

Du kommer kunna läsa det mesta fortfarande! :) Min mage började växa mest efter 6 månader. :)

2011-01-16 @ 15:28:35
URL: http://alwaysthai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0