Magrapport V 24

Hej hej!
Ni får på minna mig om magrapport för jag glömmer! Tack du som gjorde det :)

Här är magrapport för V24, men går in i V 25 i morgon... om typ 4 timmar men men, V 24 it is :)



SF ca 1 cm mindre än normal, älskar dig min minibebis! ♥


Barnet

Nu vet barnet vad som är upp och ned

Nu, mer än halvvägs genom graviditeten börjar bebisen allt mer likna ett nyfött barn. Allt det behöver av värme, föda och stimulans finns inom en omkrets på ett par decimeter i livmodern. Hans eller hennes rörelsebehov är stort och än så länge finns det gott om plats att rumla runt på.

Bebisen kan förmodligen känna om han eller hon är upp och ned eller inte. Det beror på att innerörat, som styr kroppens balans, är färdigt. Ytterörat är också klart, men alldeles mjukt ännu.

Han eller hon reagerar på allt fler sinnesintryck. Det känner, det upplever smak och hör ljud. Ögonen är fortfarande slutna.

Lungorna tar ett stor kliv framåt den här veckan i och med att tillverkningen av ett ämne som kallas surfactant startar. Det har till uppgift att hålla lungblåsorna, alveolerna, i lungorna utspända så att lungorna inte faller ihop och klibbar samman när barnet föds och skall fylla sina lungor med luft.

Barnet har vissa chanser att överleva utanför livmodern om det skulle födas för tidigt.



Mamman

En hälsning från insidan

Livmodern växer uppåt och når nu upp till naveln. Dina inre organ får snällt flytta på sig. Det blir allt mer påtagligt att du snart skall bli mamma.

Nu är det hög tid att skämma bort fötterna. De ska bära en del extra vikt framöver. Välj bekväma och sköna skor. Ta ett fotbad när fötterna är ömma. Kanske finns det någon i din närhet som kan tänka sig att ställa upp med fotmassage? Just det bebisens pappa. Lön för mödan, kan du kalla det.

Många planerar och förbereder sig mer aktivt för barnets ankomst. Är det en pojke eller en flicka? Vilka namn tycker ni om? Hur kommer ert barn att se ut, kommer det att ha hår på huvudet, vem kommer det att likna? Väntan kan bli lång och nyfikenheten är stor. Men redan nu kan du och din bebis lära känna varandra, umgås lite. Är det en lugn eller en aktiv krabat som växer i din mage? Kanske kan du få tag om en liten fot när bebisen trycker ut den från insidan? Stryker du med handen längs barnet på magens utsida kanske det svarar dig genom att stanna upp och komma till ro om det tidigare varit aktivt eller vaket. Sover den lilla kanske det svarar genom att röra sig eller ge dig en spark tillbaka.


Hur jag mår

Jag är ju väldigt förkyld så det är himla svårt att säga vad som är förkylningen och vad som är graviditeten i mina "krämpor". Men en rejäl trötthetsvåg har i alla fall drabbat mig dom senaste dagarna. Igår satt jag och åt kvällsmat i sängen och vaknade sen av att Martin flyttade på mig.

Jag: Va? jafaan åt inte jag nyss?!
Martin: Jo, men du somnade efter typ 5 minuter...
Jag: visst ja... jag skulle vila ögonen lite...

Hehe, så kan det gå ;)

Det som jag tycker är roligast just nu är hur mycket bullen har börjat röra på sig så mycket! Sen några veckor tillbaka har h*n rört på sig regelbundet varje kväll, sen blev det på morgnarna oxå och nu är det så fort jag ligger ner och ibland när jag sitter! Nu på kvällarna så rör h*n så mkt på sig så det känns som att den försöker ta sig ut! Man kan även se på magen hur bullen lever rövare där inne, sparkar, kullerbyttor, och lägger sig tätt emot t.ex. mitt höftben och trycker.
På morgnarna vet bullen hur h*n ska få upp sin mamma ur sängen i alla fall... En rejäl spark mot urinblåsan så är hon uppe på mindre än en halv sekund! ;D
Vill att du ska komma ut nu min vilda lilla unge! ♥


Kommentarer
Postat av: stella :D

tjuckis ^^

2011-03-10 @ 21:35:29
URL: http://stellacecilia.blogg.se/
Postat av: Martin

älskar dig elsis o bullen! ;)

2011-03-11 @ 00:00:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0