Magrapport V.20

Hej hej!
Nu har jag inte lagt upp en magrapport på hur länge som helst juh :P
Men här är en :)
Är ju nu i V.20 alltså halvvägs genom graviditeten :)
Och inte världens bästa bild men blev bra i sepia :)



Älskade Bullen! ♥ Mamma och pappa längtar efter dig!♥
Och jag vet att inte min mage är så stor för att vara v 20 men det är för att jag bär mitt barn väldigt långt in :)


Och här kommer lite info :)


Vecka 20


Barnet

Ett steg närmare fingeravtryck

Bebisens hud blir tjockare och börjar bilda fler lager. I ett av lagren formas nu mönster på fingertoppar, handflator och fotsulor. De här mönstren, våra fingeravtryck, är unika och genetiskt bestämda.

Hjärnan utvecklas nu intensivt. Bebisen behöver hundratals miljoner nervceller för att till exempel musklerna ska fungera tillsammans. Den här utvecklingen av nervbanor, som ett träd av trådar genom kroppen, innebär att hon eller han redan kan röra sig medvetet och samordna sina rörelser, till exempel suga på tummen eller dricka fostervatten.

Huvudets diameter är cirka 43 millimeter.

Fram till vecka 20 följer alla barn samma utvecklingsmönster. Men från och med den här veckan börjar de utvecklas mer individuellt beroende på föräldrarnas vikt och längd.


Mamman

Bekämpa tröttheten med järn

Grattis! Du är nu halvvägs! Bara 20 veckor kvar tills du får träffa din bebis. Nu når livmodern förmodligen upp till naveln.

Känner du dig trött igen? Efter att ha mått prima ett par veckor känner många kvinnor sig hängiga igen runt den här tiden. Det kan vara järnbrist. De flesta gravida kvinnor behöver något slags tillskott av järn under andra halvan av graviditeten. Prata med din barnmorska eller läkare.


Puss puss


Kommentarer
Postat av: J. -18 och mamma till Julius

Njut nu! Kom ihåg att njuta som bara fan de här månaderna. Sen blir du så stor och tung att det känns som att du bär runt på en bil. haha. Fram till v. 30 mådde jag bra, sedan tog vikten över och jag blev en elefant! Söt mage :)

2011-02-08 @ 20:18:52
URL: http://alwaysthai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0