Vecka 26 ♥

Dags för magrapport! Vecka 26 nu! ♥






Barnet

Hjärnan förändras

Fram tills nu har hjärnan haft en slät yta, men nu bildas de karakteristiska fårorna och vecken på ytan för att göra plats åt alla nya nervceller. 

Bebisen börjar reagera på ljus. Om man lyser på magen håller han eller hon upp händerna framför ögonen.


Mamman

Ni delar allt

Livmodern når nu upp till din bröstkorg. 

Bebisen delar dina känslor. Om du är ledsen, trött eller stressad känner barnet av det. Han eller hon reagerar på de stresshormoner som bildas i din kropp. Om du blir rädd för något kommer barnet att påverkas av adrenalinet i ditt blod. Men barnet reagerar också på när du känner dig glad, nöjd och älskad. Alla endorfiner flödar genom ditt blod och genom navelsträngen till din bebis. 

Nu har bebisen mer tydliga sov- och vakenperioder. Känner du det? Du kanske ser ett mönster? Är hon eller han vaket samtidigt som du? Eller har du ett litet liv i magen som rumsterar omkring på natten?


Hur jag mår

Trött!
Börjar känna av ryggen mer och mer nu. Måste tänka på hur jag sitter och hur jag ligger när jag ska sova för att inte få oerhört ont i svanken och uppåt. Inte roligt... :(
Börjar även känna mig mer svullen runt knäna och fötterna oxå.
Magen börjar bli bredare nu och huden börjar spänna o klia. Men det brukar bli bättre om jag är noga med att smörja in den :)

Det stämmer bra att man märker nu när bullen är vaken och inte! H*n brukar vakna framåt 9-10 tiden på kvällen och rultar runt riktigt ordendligt så fort jag lägger mig ner. Sen får man försöka somna med en bebis vars framtid verkar bli akrobat/kullerbyttemästare i magen, vilket inte är världens lättaste... ^^
Sen när jag vaknar så är h*n fortfarande lika livlig! Vet inte om h*n håller på hela natten precis men känns som det! :)
Bullen somnar sen ungefär efter frukost :)

Gulle jag längtar efter dig! ♥ 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0